Powszechna nauka programowania

Uczniowie zduńskowolskich podstawówek pierwsi w Polsce uczą się się programowania jako drugiego języka. Program edukacyjny realizowany w Zduńskiej Woli jest nowatorski na skalę światową.

– Jeśli dziś zaczniemy uczyć młodzież w Polsce programowania, możemy w 2050 r. być w gronie dziesięciu najbardziej rozwiniętych państw świata – przekonuje Miron Mironiuk, prezes wycenianej na 2 mld zł firmy Cosmos AI i promotor powszechnej edukacji kodowania w polskich szkołach.

Klasy 4-6 na start

Gdy w czerwcu 2023 r. o swoim pomyśle opowiedział mediom, wywiad zainteresował prezydenta Zduńskiej Woli. – Pamiętam, że Miron Mironiuk przekonywał, że taka szansa na rozwój zdarza się raz na 120 lat. Pomyślałem, więc, że byłaby szkoda, gdyby nasze miasto zmarnowało tę dziejową okazję – wspomina dziś Konrad Pokora. Zainspirowany wywiadem napisał do prezesa Cosmos AI e-maila z propozycją współpracy. Na odpowiedź nie czekał długo. – Nadeszła kolejnego dnia. I już na pierwszym spotkaniu ustaliliśmy, że program wystartuje od nowego roku szkolnego i będzie obejmował wszystkich uczniów klas 4-6 w naszych szkołach podstawowych – wspomina prezydent Zduńskiej Woli.

Szansa dla Polski

Powszechność nauki programowania to jeden z kluczowych fundamentów programu wymyślonego przez Mirona Mironiuka, a przygotowanego przez wybitnych dydaktyków na czele z prof. Krzysztofem Diksem z Uniwersytetu Warszawskiego, szefem Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej i wychowawcą mistrzów świata w programowaniu.

– Dwieście lat temu tylko dziesięć procent globalnej populacji potrafiło czytać i pisa
. Wyobraźmy sobie, że któreś z państwa zdecydowałoby się wówczas nauczyć tej umiejętności wszystkie dzieci. W wyniku tej jednej decyzji kraj stałby się światowym liderem rozwoju – obrazowo tłumaczy Miron Mironiuk. – Dziś tak samo jest z programowaniem. Jeśli zaczniemy uczyć tej umiejętności wszystkie dzieci w podstawówkach, jeśli kodowanie stanie się ich drugim językiem, Polska ma szansę na potężny awans do grona najbogatszych państwa świata – dodaje.

Szkolenia dla nauczycieli

Choć programowanie już w 2017 r. znalazło się w podstawie programowej lekcji informatyki, jedynie co dziesiąty nauczyciel tego przedmiotu posiada dziś kompetencje w tym obszarze. Dlatego twórcy programu „Programowanie = Nasz Drugi Język” najpierw zaprosili na warsztaty nauczycieli. Kurs ukończyło siedemnastu nauczycieli ze Zduńskiej Woli.

– Program pilotażowy, przez który od września br. nauczyciele przejdą ze swoimi klasami, przygotowany jest tak, by każdy uczeń mógł się rozwijać i budować umiejętności programistyczne w możliwym dla siebie tempie, na możliwie najwyższym dla siebie poziomie – wyjaśnia Ewa Gąsienica-Samek, współautorka programu. Powstała już specjalna platforma internetowa, na której uczniowie będą rozwiązywać zadania programistyczne, a eksperci – monitorować postęp nauki. Nauczyciele mogą liczyć na ich wsparcie przez cały czas realizacji programu.

Żyj lokalnie, pracuj globalnie

– Cieszę się, że jako pierwsi w Polce prowadzimy powszechną naukę programowania w podstawówkach. Damy naszym uczniom umiejętności, dzięki którym w przyszłości będą mogli rozwijać i kontrolować sztuczną inteligencją – mówi Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli.

Miasto jeszcze przed pandemią zdecydowało się rozwijać kompetencje cyfrowe mieszkańców. – Zauważyliśmy, że jeśli efekty pracy da się scyfryzować, można bez opuszczania naszego miasta pracować dla firm z całego świata. Upowszechnienie pracy zdalnej w trakcie lockdownów tylko przyspieszyło ten proces – zauważa.

Zduńska Wola została w 2022 r. wyróżniona tytułem Samorządu Innowacji, otrzymała też złotą nagrodę Innovation. Program „Programowanie = Nasz Drugi Język” od przyszłego roku szkolnego będzie realizowany w stu gminach w całej Polsce.